Dagens pass med dressyrspecialen 17 mars 2012

Idag skulle vi ha teori efter ridpasset som vi skulle filma. Jag satt på Diler som "vanligt" men jag ska tävla honom nästa söndag så då är det ju bra att rida honom så mkt jag bara kan.

Dagens pass var upplagt som en tävling där vi fick rida fram helt själva och sedan gå in på banan och rida LB:2 programmet för instruktören som idag agerade domare.

Jag sa från början att jag ville rida programmet sist för att min baktanke var att få Diler så fin jag bara kunde och jag lyckades riktigt bra med det. :)

Redan i skritten så började jag med kvartsvändningar på framdelen för vänster skänkel. Visserligen vet jag om att han inte riktigt vill ta vänsterskänkeln i dessa vändningar men han brukar bli bättre efter några vändningar.

Sedan blandar jag in travarbete, galopparbete, åttvolter, serpentinbågar, skolan sluta och skänkelvikningar. Vips så hade jag en häst som var kanon i formen och jobbade på ordentligt och för er som känner till Diler så slutade han med sina skakningar och dyk med huvudet. Kan upplevas obehagligt om man inte är van vid honom. Speciellt i galoppen då du inte har ngt kvar framför dig när han gör sina dyk. Ju mer man sätter honom i arbete, desto mindre skakar och dyker han.

Som sagt så är det tävling nästa söndag och jag börjar "uppladdningen" med "Happy hour" på fredag, sedan ordinarie lektion lördag och senare på em ska jag knoppa honom så han blir fin i manen. Sedan är det ju tävling på söndagen, då jag hoppas att han går lika fint som han gjorde idag.

Ha det gott cybervänner!!

Kommentera här: