Dressyrspecialen 21 januari 2012

var ett kanonfint pass med DILER!

Redan när jag tog tyglarna första gången kändes han ljuvlig att rida! Var såå arbetsvillig och medgörlig. Trodde dock innan ridpasset att han skulle bli jobbig att rida för att han var besvärlig att få ur boxen, i och för sig inte konstigt med tanke på att han fortfarande stod och åt sitt lunchhö... Tog lite "muta" så då var det inga större bekymmer. Annars kan jag bara gå rakt in till honom nu och det känns helt kanon.

Han kändes fin under hela passet och med all lösgörande arbete så blev han bara bättre och bättre i formen. :) Instruktören Malin sa till mig att detta var mitt och Dilers absolut bästa pass hittills ihop.

Dagens övning:

Det gjordes som en evighetsövning och man gick in i övningen i ett av hörnen där man red en 10m volt och ur volten så skänkelvikning till mitten av ridbanan och direkt en volt ut mot väggen och sedan en ny skänkelvikning ut till spåret och sedan en 10m igen, rak på kortsidan och sedan samma sak utefter nästa långsida. Jag gav Diler kommandon och visade vägen och sedan flöt det på riktigt bra.

I slutet av passet innan vi skulle trava av hästarna fick vi några minuter självständig ridning. Jag testade honom lite mer i galopp och han var så fin. Red oxå några långsidor sluta och där var han lika fin som i skänkelvikningen tidigare i passet.

När jag kom in med honom i stallet igen efter passet så var han ordentligt svettig under sadeln och i flanken, det brukar han aldrig vara annars efter ett pass med mig. Så idag har han jobbat riktigt duktigt. :)

För er som känner till Diler så när han är ordentligt satt i arbete så upphör hans tics, dvs hans skakningar och djupdykningar med huvudet.

Är som sagt kanonnöjd med Diler idag och givetvis hoppas jag att han är lika fin då jag ska tävla honom den 5 februari i klass LB:1.


Avslutar detta inlägg med några bilder på Diler....


Han var mycket djupare i formen idag än vad han var på den här tävlingen.




Ligger och myser i boxen




Sadlad och redo för arbete....

Kommentera här: