Tävlingen... (5 februari 2012)

Idag var det klubbtävling i dressyr där jag och Diler skulle vara med. När jag kom till stallet så hade en av knopparna gått upp och Diler var sur och grinig. Tänkte då att ju surare han är i stallet, desto bättre är han att rida. :). Fick inte komma åt svansen (som jag hade flätat igår) till en början, då kickade han med bakbenet mot mig. Efter en stund så fick jag tag på den så jag kunde ta ur flätan. När jag sedan kammat igenom den så såg den "fluffig" ut. Givetvis hade jag varit flitig med pälsglansen i svansen innan jag flätade den.

När jag kom upp på honom så kändes han stel, dock inte konstigt med tanke på att det har varit svinkallt under natten - 15 eller mer. Vattnet i stallet hade dessutom frusit. Han kändes ändå ganska bra på framridningen.

På tävlingsbanan kröp han upp en del ur formen och kändes fortfarande stel. Fick till vägarna bra och egentligen så var han jättefin men med tanke på att han inte var ordentligt genomriden så ska jag ändå vara väldigt nöjd. Vem är inte stel i kroppen när det är så kallt i stallet, att vattnet fryser?!?

Det jag får ta med mig till nästa gång/tävling är att lägga upp framridningen på ett annat sätt så jag får in mer lösgörande arbete.

Resultat: 51,38% (149p)

Nästa klubbtävling i dressyr är den 25 mars 2012

Bild på Diler efter att knopparna har tagits ur....




Avslutar detta inlägg med filmen från tävlingen...

Kommentarer:

1 anonym:

skriven

hej! Jatycker du rider hästarna o ett fruktansvärt undertempo, vilken också är en stor anledning till varför de blir stela.. I denna filmen när du rider den ökade traven, så går han i vanlig arbetstrav. Han har ingen riktig trav innan dess. och strunta i nacken, för han böjjer bara på nacken för att du sågar ner honom. En riktig form kommer bakifrån och då måste du ha ett betydligt bättre tempo, annars får han inte upp ryggen, vilket han inte får under hela denna videon. du kanske skulle lära dig hur hästens anatomi är först innan du börjar försöka rida en häst i form, för en häst som bara böjer på nacken går inte i riktig form. Och du kommer aldrig få hästen att gå i form om du inte driver på och får den att gå i en riktig trav. Driv hästen framåt och håll bara stadigt i tygeln, såga inte...

Kommentera här: