Söndag på ridhuset med extra ridning....

Den här långa dagen började med funktionärsarbete på en riktigt rörig hopptävling där det tjatades om när ryttare och hästar fick komma in på framridning till när de skulle in på banan samt att det stod en massa obehörigt folk i in/utgången på framridningen där jag flera gånger blev tvingad att ryta till så att folk flyttade på sig.

Orsaken var att det inte längre var säkert för vare sig hästar eller "fotfolk". Skulle en häst slänga ut ett bakben så kunde någon av "fotfolket" bli sparkade. Vi ska ju ha ett högt säkerhetstänk på anläggningen.

Inte nog med det ovanstående så var det ett antal avfallningar, flest var nog på framhoppningen. Där lyckades en ryttare med att knäcka en bom..... nog om detta.

Efter tävlingen så stack jag hem några timmar innan jag var tillbaka på ridhuset för kvällens lektioner där jag brukar hålla stallvärdinnan sällskap. :)

Fick sedan under kvällen reda på att några kompisar som rider i näst sista gruppen inte hann hem i tid från sin skidsemester så då fick jag hoppa in i den gruppen, kul tyckte jag givetvis.

Hästen jag fick rida var Falcon som jag dessutom hade ridit dagen innan.

Kvällens övning var att rida upp på medellinjen och lägga två 10m volter, en åt vadera håll.
Ex kommer man från vänster varv och vänder upp på meddellinjen så vid den "gönda" bokstaven D mellan F och K en volt åt vänster och vid gömda bokstaven G mellan M och H en högervolt och sedan ta till höger när man kommer ner till C. Nästa gång tar man först höger och sedan vänstervolt vid nämnda punkter.
Avslutade övningen med att fatta galopp när man kommer upp på medellinjen igen efter sista volten och sedan gå ut i respektive varv i galopp och galoppera till halva långsidan och sedan in i övningen igen i trav.

När det fanns plats så skulle vi rida hela medellinjen utan volter för att träna på att ha hästarna rakställda. Där fick jag beröm från instruktören för att Falcon var så fin i det arbetet. :) Tyckte detta var en rolig övning som jag kommer att ta med mig och använda vid tillfälle.


Falcon

Kommentarer:

1 Myran:

skriven

Kul att du skriver =)

Kommentera här: