Dubbelpass idag med H4:an och min egna dressyrspecial

Första passet Här fick jag "hoppa in" som reserv för en elev som alltid rider dubbelpass varje lördag och var idag sjuk. Hästen jag fick sitta upp på heter Falcon (född 1993) som är trevlig att rida men väldigt stel. Han mjuknade en del under passet. Övningen vi gjorde på detta pass var att vi inledde med serpentinbågar i skritt där vi skulle göra halter varje gång vi passerade medellinjen samt lägga en 10m volt i varje båge. Sedan fortsatte vi övningen i trav under lättridning. När instruktören var nöjd med den här så bytte vi övning till den stora åttvolten (dvs de stora 20 m volterna A och C som vi växlade mellan varje gång vi passerade medellinjen) med början i skritt då vi skulle göra halter i höjd med A och C på varje halva. Sedan fortsätta övningen i trav under nedsittning och göra skrittövergångar ev halter om det fanns plats på dessa två punkter på volterna. Avslutade övningen med att gå till baka till skritt och skritta upp till medellinjen och sedan gå in på "nya" volten och en galoppfattning och galoppera halva volten och sedan ner i skritt igen och skritta upp till medellinjen igen och byta volt igen och ny galoppfattning. Falcon skötte detta bra tycker jag, synd bara att vi "bara" fick galoppera så korta sträckor på detta passet för jag tror att han hade kunnat gå riktigt bra i galoppen. Andra passet Detta passet är mitt ordinarie och nu fick jag byta häst till Norbert född 2000 (Norpan) . Den här hästen har jag endast ridit en enda gång men kommer dock inte riktigt ihåg när det var. Kommer dock ihåg att han har ett väldigt stort steg och att det är "mycket häst" att rida. Givetvis har jag blivit en mycket duktigare ryttare nu sedan jag satt på honom senast och idag kändes det bättre att rida Norpan. Första travstegen jag tog med honom tänkte jag "Herregud vad stora steg han tar" men enligt instruktören så var det "bara" att korta in honom. Det var så enkelt också att korta in honom och det gjorde mig glatt överraskad. Kul med en häst som ändå är lätt att rida ihop och få lite som man vill. Norpan är dock lite slingrig i formen men får du bara handen stilla och stadig så blir han också stadig i formen. Det var faktiskt riktigt roligt att rida honom idag. Vi började passet med självständig framridning så som vi brukar göra i ca en kvart. Därefter har vi gemensamma övningar. Detta är ju jättebra att vi får göra så här, för när det är tävling (både hoppning och dressyr) så har du inte samma hjälp vid framridningen och då är det bra att få träna på det på lektionstid. Dagens övning är ungefär densamma som för gruppen innan med de stora åttvolterna med skillnad att vi skulle lägga en 10m volt vid A och C och även halter till en början vid nämnda punkter samt vid medellinjen vid voltbytet. Började övningen i skritt och sedan i trav under nedsittning och avslutar övningen med galoppfattningar från skritt. (Se beskrivning för första passet) När jag sedan travade av Norpan så var han väldigt fin i formen och kändes mjuk i kroppen. Passade på att anmäla mig till fredagens Happy hour på honom och Diler som andra val. Anledningen är att jag vill fortsätta med Norpan ett pass till nu när jag har honom färsk i minnet.

Kommentarer:

1 ella:

skriven

2 ella:

skriven

fin blogg! vill du tjäna pengar på ett väldigt enkelt och bra sätt? kika då in och kolla mitt bästa tips :)



kram!

3 ♥ Jens norell ♥:

skriven

Haft en bra kväll? :)

Kommentera här: