Första dagen som hästvakt den 28 december 2012

I den här kategorin kommer det dagliga (förhoppningsvis) rapporter om hur det går när jag tar hand om två ponnyer, vars ryttare är bortresta. Vissa dagar har jag ytterligare en häst att ta hand om. Ponnyerna kallar jag här för  L och V samt storhästen för D.
 
Den här första dagen skulle jag leda dom en stund och pyssla om dom lite.
 
Jag borstade av dom och gick sedan med dom i ca 20-30 min vardera. D som redan under dagen blivit motionerad av sin ryttare men stått inne pga ishalka i hagen, gick jag med i ca 15-20 min.
 
När jag går med en häst så brukar jag göra halter lite då och då för att se om hästen/ponnyn är med mig och lyssnar på mig. När jag har hästen/ponnyn på "min sida" så ska den stanna bara jag gör det.
 
L var väl inte riktigt med på noterna från början så jag tog ett spö som låg på sargkanten och bara visade upp det när jag stannade honom. Då förstod han vad jag menade och efter en stund kunde jag lägga bort det igen :) . V förstod det direkt vad jag menade och det är superbra.
 
D hade jag gått med tidigare och som en instruktör sa till hans ägare: " -Han går som en hund efter henne" dvs mig. Kul sagt!

Kommentera här: