Dag 2 med ponnyerna

Idag så var det även mockning och in/utsläpp som skulle göras. 
 
När jag kom till stallet, kollade jag vilken hage V skulle vara i och det var på andra sidan vägen men så visade det sig att en annan häst inte skulle ut idag så V fick hagen mitt emot L. Mycket bra tyckte jag :). 
 
Sedan var det dags för mockning av dessa två ponnyers boxar. Började med V:s box och där stod jag en bra stund för jag hittade smålortar hela tiden....
 
När jag mockar en box så drar jag ner alla kanter och jämnar till underlaget så att man skulle kunna lägga ett vattenpass så att bubblan ligger kvar i mitten. Sedan tas ju givetvis högarna bort och det urin som man kommer åt. Dessa hästar har bädd så man ska ju inte "gräva" för mycket i dom. Avslutar med att ca en halvmeter in i boxen är helt fri från spån, Sopar rent så noga det går och oftast ser det kliniskt rent ut. Kanske det låter lite pedantiskt, men det är så jag har blivit lärd.... Fick sedan beröm för att det såg snyggt och trevligt ut, tackar för det!! :) :)
 
Hästarna fick gå ute till ca kl 15 då jag tog in dom. De kom ut ganska sent som ca 10.30 och då tyckte jag att de kunde gott och väl få gå ute så länge. Det fanns även andra hästar ute då som också togs in vid den här tiden. Det hade regnat större delen av dagen så täckena och hästarna var blöta. Det var bara att hänga upp täckena i torkrummet vid tvättmaskinen så de torkar snabbt ;). 
 
Motionen
Dagens motion av V och L bestod av lössläpp i lilla manegen. Att försöka gå till nya manegen när gårdsplanen var som en skridskobana var inte att fundera på. Det är ju ganska nytt underlag där inne och då blev jag först lite nervös för att de skulle dra järnet runt där. Oron var dock helt obefogad .(släppte dock en i taget men allt jag berättar nu gäller båda)
 
Jag fick gå och JAGA dom för att dom ens skulle trava. När de sedan travat en liten kort stund kom de skrittandes mot mig och jag fick jaga iväg dom igen och sedan samma visa igen. De fick vara lösa i ca 20 min var och sedan tog jag in L i stallet medan jag gick med V en stund till i stora manegen då det var ägaren till D som red samt att jag då fick lite "sällskap".
 
Om jag ska släppa dom igen behöver jag absolut inte oroa mig för att de springer FÖR mycket. Det är ju jag som får "jaga" igång dom istället.
 
Får se vad jag hittar på imorron. Är det inte glashalt imorron em så blir det en sväng till nya manegen och kanske lite longering då man har lite bättre koll på hur de springer....  
 
Är det istället glashalt till och i hagarna så får de faktiskt stå inne. Det får ni veta i morgondagens rapport.

Kommentera här: