Två extra pass söndag 15 april 2012

Den här dagen så red jag med i två grupper med en lektionstimmas uppehåll. Första passet red jag Topzy och andra passet Norbert. Man får inte särskilt mycket "gratis" på någon av hästarna så det var bara att jobba på så mycket man bara orkade och när man inte orkade mer så var det bara att fortsätta tills lektionen tills den var slut. Det var samma övning på båda passen så därför slår jag ihop dessa två inlägg.

Övningen

Vi började med den redan i skritten och då skulle vi rida 3 st serpentinbågar över medellinjen och efter en stund, skulle vi börja trava och lägga in volter i första och sista bågen. När det var dags för galopparbete så skulle vi fortsätta på bågarna och då skulle vi galoppera till medellinjen på första bågen och sedan trava igenom andra bågen och ny galopp på tredje bågen.

Topzy

Hon kändes bra på den här övningen men måste säga till henne i början av passet att det är "piloten! på ryggen som bestämmer tempo, vägar osv, så det är ingen idé att maska som hon har en viss förmåga att göra. När hon väl insett att det är bara att jobba på så visar hon sina dressyrkunskapder på ett mycket bra sätt. Man riktigt känner hur hon arbetar med ryggen.

Norbert

Är en häst som jag rider väldigt sällan, så jag har ännu inte riktigt hittat alla "knapparna" på honom. Tycker ändå att det gick bra och jag är nöjd. Han är ju dock lite yvigare i sina galoppfattningar och är väldigt stor i steget. Med det i bagaget så är det inte alltid så lätt att hänga med. Instruktören tyckte att ändå att jag gjorde ett bra jobb med honom och det tackar man givetvis för. :)

Topzy


Norbert

Kommentera här: