Påskaftonsridning: Dressyrspecialen och H4:an

I och med att en ryttare i min grupp som alltid rider dubbelpass inte kunde komma idag så red jag dubbelpass istället. Detta passet fick jag sålt till en annan ryttare.

På detta första pass skulle jag egentligen haft Jonna och sedan Diler men med tanke på hur Diler är i stallet och att det bara var jag som skulle rida dessa två så valde jag att byta hästar på passen så att jag red Diler först och Jonna sedan. Detta för att underlätta för min medhjälpare som fick göra iordning häst nr 2 åt mig.

Passet med Diler
Efter att vi skrittat fram en stund med beordrat varvbyte (har med den ord. instruktören fått byta varv när vi själva ville) och tagit tyglarna skulle vi innan traven lägga upp stigbyglarna framför sadeln. Jag tänkte "-What????, nu?!? ska vi inte trava fram hästarna först?? hmmmm" Jaja, tanken var visst att vi skulle jobba första 20 min i skritt. Övningen var att vi skulle rida skänkelvikning på ena långsidan i mot mitten och sedan en volt ex till höger och sedan skänkelvikning ut till spåret igen. På "tillbakavägen" så skulle vi ha travövergångar (med stigbyglarna fortfarande upplagda)  Efter en stund skulle vi byta varv och göra samma sak åt andra hållet. Efter ca 3 varv på övningen skulle vi avbryta den och sedan gå raskt över till kvartsvändningar på framdelen på de koner som var utställda för föregående övning. Här skulle vi ha snabba travövergångar mellan varje vändning. När detta var klart så fick vi lov till att lägga ner och ta stigbyglarna igen.

Efter det så skulle vi gå in på två 20m volter ( A och C volterna) och göra dessa till mindre fyrkanter. I skritten blev det kvartsvändningar  i varje hörnpassering. I trav och galopp skulle vi istället rida skarpa hörnpasseringar som jag tyckte gick ganska bra med Diler. Ska dock tillägga att detta är inte särskilt lätt övning, det var faktiskt första gången som jag red på detta sättet.

Diler kändes riktigt bra på detta passet och jag är supernöjd med honom.



Passet med Jonna
Mellan passen började jag bli toanödig men hann inte springa iväg. Så jag satt upp ändå och red passet iaf. Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag inte hoppade av och bad ngn hålla Jonna åt mig medan jag stack iväg....
men men.

Hon är ju stötigare att sitta på så då blev det ju genast jobbigare och jag blev okoncentrerad. Huvudövningen var galoppfattningar på rakt spår och på tredje försöket så säger Jonna att nu kan jag övningen och fattar galopp själv vid den punkten som vi skulle göra på.... strax efter skulle vi avbryta övningen och byta håll och göra samma sak igen. Även här lär hon sig övningen ganska fort. Lite jobbigt med det för en av gångerna var jag inte beredd på att hon skulle fatta galoppen bara av att jag förberedande drog bak ytterskänkeln. Jaja, har man väl henne framme för skänkeln så lyssnar hon superbra på den. Gör dock inte mer än vad hon behöver....

I slutet av passet skulle vi trava längs fyrkanten och i o med att jag var kissnödig var jag givetvis okoncentrerad och då tog hon tillfället i akt att låtsas bli rädd för en överfull skottkärra och viker av åt sidan så att om jag går förbi där i galopp, fanns det stor risk för att trilla av och det ville jag ju inte riskera. Efter en stund så märkte hon att hon inte fick den respons på "sin" lilla övning som hon ville ha så var det inte farligt längre. Det var väl för att "pigga upp" tillvaron lite...

Kommentera här: