Funderingar kring nästa klubbtävling i dressyr den 27 maj 2012

Till denna tävling så har jag haft väldigt svårt för att välja vilken häst jag ska rida. Jag hade till en början 3 hästar att välja på:   Diler  Jonna   Topzy 

I helgen som gick så "provade" jag alla tre hästarna; två på lördagen och en på söndagen. Se inlägg om påskridning.


Diler
som jag red först kändes kanonfin men så har jag ridit honom väldigt mycket på senare tid. Känner att jag vill rida något annat nu. När man rider på ridskola som jag gör får man givetvis ta chansen att rida så många olika hästar det bara är möjligt. Man lär ju sig kanonmycket på det. :)



(Denna bild togs 2009)

Jonna som jag red så gott som hela förra vårterminen kändes ganska bra men har en viss förmåga att bli "rädd" för saker som hon tidigare har sett ett hundratals gånger. Gissar på att det beror på att hon vill pigga upp tillvaron lite men det är givetvis inte passande på en dressyrtävling. Jag tävlade henne senast i maj 2011 så det är ett tag sedan men känner att det är bättre att tävla henne inomhus än utomhus som den här aktuella tävlingen skulle vara. Finns ju massor av olika saker att bli "rädd" för.


Topzy har jag oxå ridit väldig mycket men är väldigt tungriden. Hon är Dilers raka motsats dvs så är Diler lätt att driva framåt och han går mycket av sig själv om ni förstår hur jag menar. Topzy är istället väldigt bekväm av sig och gör inte mer än vad hon faktiskt behöver.  I början av varje pass med henne så måste man "tala om" för henne att det är ryttaren på ryggen som bestämmer tempot och när man har gjort det så kan hon ta fram riktigt fina dressyrkunskaper.

Resultatet av denna "analys" är att jag kommer att satsa på Topzy på kommande dressyrtävling och givetvis ska jag försöka se till att rida henne så mycket jag bara har möjlighet till. Det är ju inte så långt kvar dit (idag är det den 11 april). Skulle det av någon orsak vara så att Topzy inte kan gå på tävlingen så finns ju Diler att ta till som reservhäst.

Förra gången jag tävlade Topzy var i oktober 2011 och då hade Jonna (som jag var anmäld på) blivit halt dagen innan så jag fick ta in henne i stallet igen och rida Diler på lektionen istället. På tävlingsstarten tog jag istället Topzy och henne hade jag då inte ridit sedan i juni -11. Så jag sitter upp, rider fram hästen och rider "hem" 56,67% som är mitt nya personbästa. Så jag kunde ju inte vara annat än nöjd.

Jag red både Diler och Topzy i LB:3 och med Diler fick jag 54,24% som inte var fy skam.

Så nu bör jag ju försöka se till att jag rider Topzy så ofta jag bara kan.

Ha det så gott så länge mina cybervänner!!

Kommentera här: