Dressyrspecialen 28 april 2012

Till dagens pass hade jag önskat Topzy för att jag ska tävla den 27:e maj med henne på klubbdressyren utomhus. Tyvärr så kunde det inte ordnas idag så jag fick Diler istället.  Instruktören ska se om det går att fixa till nästa vecka. Det verkar som jag inte ska rida henne före tävlingen för då kanske det går riktigt bra som det gjorde senast jag tävlade henne i oktober. (Se inlägg för klubbtävling i oktober.)

Fick som sagt Diler idag. Vi fick faktiskt rida fram självständigt idag (kors i taket) och det kändes ovant men ändå "ÄNTLIGEN". Har ju längtat efter att få göra detta. Det är bara sååååå nyttigt att få göra det och innan instruktörsbytet så red vi fram självständigt på typ 9 av 10 pass.

Idag skulle vi rida enkla galoppombyten. Det gjorde vi genom att rida på A och C volterna och vid X skulle vi ta ner hästarna i skritt och sedan ställa om till nya varvet och fatta ny galopp. Tyckte att det fungerade bra. Det är dock ingen lätt övning. Vi började detta med att göra övergångarna i trav - skritt - trav innan vi bytte ut traven mot galoppen.

Vi avslutade passet med serpentinbågar över medellinjen på hela stora manegen där vi fick in upp till 6 bågar. Går att få in många fler men är bra att rida stora vägar när man ska avsluta passet.  Jag trodde till en början att det var nervarvningen av hästarna för att vi skulle trava av dom under lättridning. Hade gärna suttit ner för att spara knät lite.... När vi var klara med detta så fick vi en stund till för oss själva att TRAVA av dom och då red jag en hel del volter och avslutade Diler i högervarvet då han är som bäst/finast i höger.



Nästa vecka så blir det ett dubbelpass då en i gruppen efter inte kan komma, den tjejen hade idag Guizot och honom har jag inte ridit på många år så det ska bli kul att få se om jag får honom på det passet :)


Ha det gott mina cybervänner!!

Kommentera här: