Dressyrspecialen 21 april 2012

Detta passet blev det Jonna igen och hon kändes även idag jättefin.

När vi precis hade börjat lektionen så kommer våran mammalediga instruktör och hälsar på och det var ju superkul. :) Det är nu inte så långt kvar innan hennes bebis kommer till världen. Önskar henne all lycka med hennes mammaledighet och bebis.

Åter till passet: Medan våran "stand-in" instruktör och den ordinarie pratar lite grann så får vi faktiskt en stund för oss själva i skritt och trav, kors i taket. Det är något som jag saknar på lektionerna; den självständiga framridningen.

Dagens övning
Vi började "som vanligt" på stora mittvolten i trav och sedan efter en stund skulle vi rida två volter på ca 10 m åt motsatt håll varje gång vi passerade medellinjen. Dvs vänster varv på stora mittvolten och höger varv på vardera 10 m volt. Övningen kallas för Musse Pigg. En stund senare skulle vi öka på en gångart dvs till galopp på mittvolten och sedan göra småvolterna i trav och sedan upp i galopp igen.

Hann oxå med att rida en del åttvolter för att "lossa" hästarna lite, dvs få dom mjuka och följsamma i sidorna. Även några bakdelsvändningar (som Jonna gjorde väldigt bra) hann vi med oxå.  Sedan red jag oxå en hel del kvartsvändningar (framdelsvändningar) precis i början av passet.

Känner mig nöjd med dagens pass och Jonna är ju som hon är..... Lär sig övningarna rekordsnabbt speciellt när det är övergångar från trav till galopp. Ett exempel är att när jag ridit en 10m volt i trav och när jag kommer ut på stora voltspåret igen så fattar hon galopp själv....

Har "beställt/paxat" Topzy till nästa lördag då jag ska tävla henne i slutet av maj och det är ju inte så många veckor dit...


Jonna och jag 2009..... Detta är för närvarande enda bilden jag har på oss....

Kommentera här: