Veckans ridlektion.....

....gick inget vidare :(

Det började redan i stallet att Diler inte var på sitt bästa humör, ville inte bli borstad än mindre få sina hovar kratsade.

Jag var väl inte i bästa form heller efter ett rejält träningspass på gymmet (Svensons hälsocenter) igår förmiddag. Hade semester igår och passade på att gå till gymmet då. Tyvärr så blev det mer tränat än vad jag hade tänkt mig från början.... , inte bra :(  Sedan var det ju ridning igår kväll oxå på premiären av Happy Hour. Det blev nog lite för kort återhämtningstid för kroppen.

Åter till ridningen

Diler är en häst som har en massa konstiga saker för sig, kallas för tics. Han kan gå och skaka på huvudet och även dra ner huvudet så att han får nosen mellan frambenen och det är äckligt när han gör det i galoppen då försvinner ju hela framdelen av hästen.

Han höll på att "dyka" under hela passet och då försökte jag att säga ifrån med att daska till honom lite lätt med ena skänkeln och även säga nej till honom. Jag blev ju då okoncentrerad och förde över det på honom och när han är det så fortsätter han att dyka så vi kom in i en ond cirkel. Jag rider honom inte med spö längre för att när jag senast gjorde det så fick jag mig en åktur som hette duga. Kändes då som att jag var på väg av....


Dagens huvudövning

Dagens övning var att vi skulle börja en långsida med en 10m volt i hörnet och ur volten rida bogen in (öppna) halva långsidan och sedan en ny 10m volt och sedan fortsätta långsida med tagen bakdel (sluta). Det gick väl sådär på bogen in men bättre med tagen bakdel som han oxå har lättare för att utföra. Jag tyckte det gick bra i övningen, men blev ju okoncentrerad när han dök hela tiden.

De sista 10 min fick vi återigen rida självständigt. (Har självständig framridning) Där så fick jag lite extra hjälp av instruktören, så det började lossna lite med formen. Hoppas att jag inte är helt slut lagom till passet nästa vecka.

Får ta det lite lugnare på gymmet på fredag så jag orkar rida sedan fredag, lördag och söndag.

Fredag är det ridning på Tokarp, öppen träning, dvs självständig ridning i ca en timma med tillgång till instruktör vid frågor. På lördag är det ju ovanståde dressyrpass igen och förhoppningsvis har jag Diler då med. Det återstår att se. :) Avslutar ridhelgen med dressyrtävling på en av Tokarps lektionshästar.


Diler i sommarhagen i början på augusti.




Kan inte låta bli att ta med ett kort på Mille som jag ska rida kommande fredag och nästa söndag ute på Tokarp. Söndagen då det är tävling så ska jag rida LB:1.

Kommentarer:

1 Myran:

skriven

Fina Mille! =)

2 Helen:

skriven

Ja, Myran. Han är ju hur fin som helst. Ska bli kul att få rida honom på fredag igen :)

3 Anonym:

skriven

Bloggtävling på bloggen där du kan vinna det supersnygga pannbandet "Rock circle" från Fortis Et Liber. Var gärna med och tävla om detta superfina pannband! Klicka på länken för att komma direkt till tävlingsinlägget: http://stockholmsjenna.myshowroom.se/bloggtavling-vinn-pannbandet-rock-circle-fran-fortis-et-liber/

Kommentera här: