Veckans ridlektion på Diler...

Idag lördag är det min ordinarie riddag på ridhuset och Diler var inte på sitt allra bästa humör så jag fick inte tag på honom i boxen utan var sur och grinig. Jag är inte den första att be om hjälp utan vill klara mig själv så länge det går. Fick be instruktören hjälpa mig idag och hon och Diler fungerar väldigt bra ihop :)

Det ska vara en lokal hopptävling imorron söndag och då hade de förberett lite med att köra in kärran med en sargkant som ska skilja av tävlingsbanan mot diverse föräldrar och hästskötare som tittar på.

Diler tyckte att detta var sååå läskigt, det kunde komma och ta honom. Instruktören fick hjälpa mig att få honom att komma ända fram och titta/nosa på det så att han förstod att det inte var någon fara med det.


Till passet
Vi hade som alltid fri framridning, tycker att man lär sig väldigt mycket på det.  Sedan efter att hästarna fått sig en liten vilopaus så skulle vi börja med huvudövningen som bestod i att rida utefter långsidan i öppna och sluta. Började efter hörnpassering med en 10m volt och ur den börja rida öppna och efter halva långsidan en ny 10m volt. Ur denna volten så skulle vi rida resterande del av långsidan i sluta, rakställa och göra en snygg hörnpassering.

Diler ville inte riktigt lyssna på vänsterskänkeln medan han lyssnade mycket bättre på högerskänkeln. Spö tänker säkert någon, hade jag något spö med mig? Svar: nej. Orsaken är när jag senast hade spöt med så fick jag mig en rejäl åktur på honom. Trodde att jag skulle åka av för att jag tappade kontrollen på honom.

Överlag är jag väldigt nöjd med honom idag.

Avslutar med två bilder med mig och Diler in action.





Kommentera här: