Dressyrtävlingen på Stall Tokarp med Mille :)

Igår var det dressyrtävling på Stall Tokarp.

Jag var skitnervös fram till dess jag skulle sitta upp.

Mille skulle gå två starter före mig. Först i en LD:1 som innebär endast skritt och trav. Sedan skulle en annan rida honom i samma klass som mig LB:1. Ryttaren innan mig red fram honom så länge att han blev så svettig att han började skumma när man touchade tyglarna mot halsen på honom.

Framridning

Med tanke på att han var så svettig när jag tog över honom att jag inte kunde följa min framridningsplan som jag hade lagt upp. Fick istället göra en blixtvärmning av mig själv och checka av att han lyssnade på "gas och broms". Hade dessutom "bara" 3 starter emellan hans föregående och min ritt. Hade gärna velat trava honom en stund så att jag hade kunnat få igång bakbenen på honom men ville inte trötta ut honom.


Tävlingsprogrammet

På själva uppvisningen fick jag rikta in mig på att göra ett bra trav och skrittprogram. Galoppen visste jag på förhand att den skulle gå åt skogen med tanke på de svårigheter jag har haft med detta. Jag lyckades dock att få 15m volten i högervarvet i galopp och sedan bröt han av igen, suck. Gjorde några tappra försök att få en ny galopp, det var nästan så jag lyckades men tyvärr inte. Kände då att han var på väg att fatta men "löpte inte hela linan ut".

Resultat: 116 poäng och 40%

Bedömningen

På programprotokollets allmäna intryck står det:

Bra jobbat på något ovillig häst i galopp. Behöver visa mer av galopp. Lite energilöst i travarbetet. Försök få mer påskjut bakifrån för bättre eftergift i rygg och nacke. Mjuk & fin hand. Räta upp dig - lyft bröstbenet för bättre hållning.

Egna kommentarer till domaren Frasses bedömning

Lite energilöst i travarbetet = med tanke på att jag hade oskodda ridbyxor och hann inte stryka på tillräckligt med Gribstick på sadeln, så var det ändå lite halt och då kunde jag inte rida på så mycket jag ville.

Försök få mer påskjut bakifrån för bättre eftergift i rygg och nacke = samma som ovanstående men oxå att jag inte ville trötta ut Mille för mycket innan jag skulle rida programmet. Hade behövt trava i mellan 5-10 min med lösgörande arbete för att få mer arbete bakifrån. Han gick kalasfint och var härligt lösgjord i fredags på den öppna träningen. Tyvärr så fick jag inte honom lika bra den här gången.

Mjuk och fin hand = Trevligt med lite positiva kommentarer :) Jag brukar vanligen bli hängande i högerhanden.

Räta upp dig - lyft bröstbenet för bättre hållning = Tycker att jag har rätat upp mig betydligt sedan ryggskadan 1997. Satt som en hösäck när jag började rida igen 2007. Det är bara att jämföra med tävlingsritten på ridhuset med Jonna i maj i år. Men visst, det finns lite kvar att räta på. Det är som Frasse (domaren) säger att jag ska lyfta i bröstbenet men det jobbar jag redan på och när jag blir nervös på tävling så är det lätt att jag tappar det lite.

Avslutar med tävlingsritten med Mille och efter det en tävlingsritt på Borås Ridhus i maj iår på hästen Jonna, kolla gärna på båda och jämför sitsen på de båda ritterna. Jag tycker själv att jag har mycket bättre sits nu än då. Det skiljer ca 4 mån mellan ritterna.











Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

RIKTIGT fint helen!!:)

2 Helen:

skriven

Tackar, vem du nu är....

Kommentera här: