Dressyrpass ute i det fria....

Veckans ridpass hade vi ute i naturen och vi började med att efter att Jonna som jag satt på hade krånglat lite när vi skulle över bron, rida på ett körhinder. (Instruktören fick leda mig över) Försökte sitta helt cool på hästen och inte visa att jag var ett dugg rädd, fast jag var osäkerheten själv... Satt dock på den hästen som "på pappret" är stensäker på detta. Tyvärr så kan hon vara lite fjantig ibland...

För er som inte vet vad ett körhinder är så kan det (som i det här fallet) vara stolpar nergrävda i marken, annars kan man ha koner, hinderstöd eller liknade att rida runt.

Detta är en jättebra övning för att få med hästen runt i volter och kunna ställa och böja hästen i sidorna. Vi började givetvis i skritt och jag tyckte att Jonna kändes stel som en planka i början i vänstersidan men började mjukna i slutet. Efter en stund skulle vi göra detta i trav och man undrar i början hur 17 det ska gå när stolparna sitter så tätt som de andå gör. Givetvis gick detta bra och Jonna blev väldigt mjuk och fin av detta arbete :)

När jag var klar med övningen så var det fri ridning i alla gångarter och vi kunde klättra lite och rida runt träd osv. Givetvis så letade Jonna efter saker som man kan hoppa till för och "testa" om ryttaren kunde sitta kvar, vilket jag gjorde idag.... :) Var faktiskt lite beredd på att hon skulle kunna göra något sådant...

Efter att alla var klara med "körhindret" så skrittade vi iväg till ett annat ställe där det var bra kuperad terräng där vi fortsatte med den fria ridningen i alla gångarter. På vägen (bokstavligt talat) dit så red vi skänkelvikningar från sida till sida och då blev ju hästarna än mer lösgjorda och mjuka i sidorna... :)

Jag hittade ett "trevligt" träd att galoppera runt så det gjorde jag lite en stund, i övrigt så blev det en del bakdelsvändningar, skänkelvikningar och på "transportsträckan" hem även lite tagen bakdel.

På bron tillbakavägen gick hon som inget hade hänt fram till det var ca 15m kvar och då skulle hon skygga och jag tog det lugnt och fick henne att gå i rätt riktingen igen och mycket beröm resten av vägen över... :) Sedan blev det lite mer skänkelvikningar innan hästarna fick någorlunda lång tygel, vem vill ge hellång tygel ifall hästen hoppar till om den blir skrämd av något? Inte jag iaf....

Tyvärr ingen film på detta passet, vilket jag nu i efterhand ångrar för Jonna blev så fin i körhindret....


En bild på Jonna i sommarhagen.... :)

Kommentera här: