Dagens lektionspass på ridhuset.

Hästen på veckans dressyrlektion heter Diler. Jag hade önskat honom sedan några veckor tillbaka. Ska tävla honom den 16 oktober i klass LB:3.

Det var ett tag sedan jag red honom så det kändes lite ovant. Blev givetvis bättre med tiden. Framridningen kändes skaplig då jag inte riktigt fick honom som jag ville.

Dagens övningar började med en kvarts framdelsvändning i varje hörpassering och sedan övergångar till halt, trav eller galoppfattningar. Sedan så la vi in skänkelvikning med framdelen på spåret och bakdelen innanför. Sedan gjorde vi detta en stund i bägge varven. Sedan lite framdelsvändningar så att man byter varv. Sedan lite mer skänkelvikningar. Tycker att det gick ganska bra med det idag.

Sedan hade jag lite problem med galoppfattningarna men löste det efter att fått tips om att använda innerskänkeln mer än ytterskänkeln och gud vilka fina fattningar det blev av det :)

I slutet av passet fick vi rida lite självständigt, så då började jag med att träna på uppridningar och halter inför tävlingen. Uppridningarna tycker jag var bra men halterna måste jag jobba mer på. Men vad fin han var i formen. Tyckte att det skulle ha kommit i början av passet så man fick njuta av det desto mer... :) men, men, man kan ju inte få allt...

Får ju givetvis hoppas att jag kan få rida honom ett tag framöver så jag lär känna honom lite mer inför tävlingen.


Några bilder igen på Diler....




Kommentera här: