Ridpass med teori 29 oktober 2011

Idag hade vi teori direkt efter ridpasset. Teorin bestod av att se på oss själva som vår instruktör filmat på ridpasset.

Dagens häst heter Topzy och kändes väldigt stel idag. Sedan var väl jag inte direkt i toppform heller eftersom det blivit en del sena kvällar den här veckan, men men, det var bara att göra det bästa man kunde ändå.

Topzy (hon) gick passet innan mitt och det var hoppning på deras planering. När jag tog över hästen så var hon väldigt framåt och det var ganska enkelt att få henne att trampa på ordentligt i traven och sedan även i galoppen.

I och med att vi skulle se oss själva på film på teorin så började instruktören filma oss redan när vi började rida fram hästarna. Jag fick ett bra galoppass där Topzy var riktigt fin :) kände hur hon började trampa under sig och jobba med ryggen, underbar känsla :)

Den ena övningen vi skulle göra idag var skänkelvikning på diagonaler och Topzy var stel som en planka i vänstersidan och i höger ville hon istället förböja sig (bli som en banan). Löste det efter en stund.

Andra övningen som vi filmade var när vi skulle rida upp på medellinjen. Såg efteråt hur tydligt det var när man kom utanför linjen, vilket man inte riktigt ser när man sitter på hästen. På den här linjen skulle vi göra övergångar i alla gångarter inkl halter. Sista gången jag vände upp var i galopp och fick en hyfsat bra halt på mitten. :)

Topzy kändes väldigt stel genom hela passet och jag försökte lägga henne på lite 8-volter då och då för att få henne mjukare och det gick sådär, bättre lycka nästa gång! När vi skulle trava av dom i slutet så kändes hon väldigt fin och jag kunde länga tygeln lite så att hon kom i en lite djupare form.

Nästa vecka är det hopptävling för ponny och juniorer på ridhäst. Denna tävling som heter Änglahoppet pågår från torsdag till och med söndag så alla grupper dessa dagar har teori, så min grupp har nu redan klarat av den.
För egen del blir det funktionärsarbete förhoppningsvis alla dagar om jag kommer loss från jobbet..... :)


Ha en fortsatt trevlig helg mina goa cybervänner!!


En oktoberbild från hagen...... (ni har säkert sett denna innan)

Kommentera här: