Ridpass med dressyrspecialen 22 oktober 2011

Efter söndagens prestation på Topzys rygg så hade jag önskat henne till dagens pass och fick henne med. :) Eftersom att min ordinarie instrukör behövde vara ledig så fick vi rida för en vikarie.

Kul att rida för någon annan ibland för den instruktören ser lite annat än den ordinarie.

När vi var klara med framridningen så hade vi lite gemensam voltarbete och då skulle vi inte rida "dressyrvolt" utan få hästen att gå på volten med hjälp av innerskänkel och inner hand samtidigt som man har ett bra stöd på yttertygeln. Det är ju samma hjälper som man använder när man gör framdelsvändningar. Jag tycker att det gick bra i den övningen.

Sedan gick vi på huvudövningen som var skänkelvikning på hörnlinjen. Efter att ha gjort detta en stund i skritt, började vi göra detta i trav och en stund senare började jag göra övningen lite svårare genom att ta lite galopp ur skänkelvikningen och galoppera tills det var några meter kvar til bokstaven A eller C som vi skulle utgå ifrån. Vissa gånger blev det bara två galoppsteg innan jag skulle vända upp vid de aktuella bokstäverna.

Vi avslutade passet med samma volter som vi gjorde i början men denna gången i galopp. Tycker att jag gjorde det bra för nu lyssnade Topzy mycket bättre på mina skänkelhjälper. :) Avslutningsvis när jag avslutade henne i trav under lättridning så var hon så där skön en häst ska kännas när den är ordentligt lösgjord, det är ju då man vill rida en timma till....


Har dock lite dåligt med bilder på Topzy men detta är vad jag hittade i "arkivet"

Detta är från en ridlektion utomhus den 5 juni 2010




....och den här från 15 oktober 2011





Kommentera här: