Happy Hour på Borås Ridhus 30 september

Ikväll var det återigen happy hour. Den här gången var vi endast TVÅ ryttare som red. Helt okej för mig då det var som en privatlektion.

Jag hade önskat Jonna men det var problem att få hästarna att räcka idag pga ett dressyrläger där några av lektionshästarna var med samt att 3 hästar är på konvalecent-listan. Fick istället Creon och det var egentligen ingen dum ersättning.

Mycket trevlig häst men oerhört lättskrämd. Kan ta som exempel att när vi var klara med passet och skrittade på lång tygel så var det någon som stängde ytterdörren ut mot innergården lite snabbt så reagerade han. Bortsett från det så var han riktigt fin att rida.

Passet: Vi började passet med framdelsvändningar innan vi började trava. Vi ville få kontroll på hästarna och se om de lydde våra hjälper. Sedan hade vi en rejäl framridning med mycket trav och galopp. Falcon som den andra ryttaren red, for runt i manegen som om de var på en galoppbana. Kanske ska prova en galopptävling med gamlemannen Falcon?!?

Dagens huvudövning var skänkelvikning från fyrkantsspåret och in till trekvartslinjen. Creon skötte det väldigt bra. Creon är väldigt känslig med sidförande skänkel så när jag skulle bryta skänkelvikningen så började han att gå skänkelvikning åt andra hållet....

Avslutade passet med trav under nedsittning på 8-volter så att han blev lite mjukare i sina sidor. Strax innan jag saktade av till skritt blev han jättefin i formen. :)

Kan mycket väl tänka mig att rida honom igen :)


Hittade två bilder på Creon i arkivet i datorn....






Kommentera här: