Happy hour med Diler 7 oktober 2011

Även den här fredagen var det Happy hour på Borås ridhus. Vi var något fler denna gången än förra, 6st.

Jag red Diler som jag tyckte hade en bra dag idag, då han var jättesnäll att ta i boxen. Han stod där vid dörren med grimma på sig så jag gick och hämtade ett grimskaft och band upp honom i boxgallret ifall han skulle bli svår att ta sedan när jag skulle ha ut honom. Tyvärr så fick han stå ca en timma, men å andra sidan så får han stå uppbunden andra dagar betydligt längre.

Till passet

Dagens pass kändes helt super. Han började kännas väldigt fin direkt när jag kortade tyglarna första gången och blev bara bättre och bättre. Ett tag var han så avslappnad och bekväm under mig att man såg att skinnet under halsen dallrade. Tyckte att det lät skithäftigt!

Övningen
Instruktören hade satt ut koner till 10m volter på vardera kortsida. Började i skritt och rida volterna och bara rakt fram på "transportsträckorna". Sedan likadant i trav och därefter lite andhämtning i form av en kort skrittpaus.

Sedan tillbaka i skritt och då skulle vi oxå lägga in skänkelvikningar utefter långsidorna.
En stund senare likadant i trav. Sista delen av övningen var att vi skulle rida volterna i trav och långsidorna i galopp.

Kände vi att vi behövde ta en längre galopp eller korrigera hästen på ngt annat vis så kunde vi gå över till Norra delen av ridhuset och rida lite självständigt. Jag gick dit ner en liten stund för att få ordning på galoppen men lyckades inte fullt ut.

Ska jag rida Diler även imorgon lördag på mitt ordinarie pass så är det galoppen jag måste jobba mycket mer på. Annars börjar jag känna mig redo för dressyrtävlingen som är nästa söndag. Måste dock plugga programmet i veckan, funderar till o med på att ta med programmet till jobbet och sitta där och plugga det när vi har dötid...


Ha det gott alla mina cybervänner!!

Kommentarer:

1 Myran:

skriven

Fin bild! =)

2 Helen:

skriven

Tack Myran!! Ska se om jag inte kan ta några mer bilder på honom i helgen som jag kan använda här på bloggen. :) Även Jonna ska jag se om jag kan få några nya foton på...

Kommentera här: