Dressyrspecialen med Diler 8 oktober 2011

Efter gårdagens pass där Diler gick superduperbra, var det minst lika bra idag i travarbetet. Instruktören tyckte till och med att han såg bättre ut än igår. :)

Galoppen är han jättefin i vänster och har bekymmer med höger, hade problem med det även igår.

Dagens övning
Efter självständig framridning så började vi med huvudövningen som var galopparbete på serpentinbåge. Skulle fatta vänstergalopp ex vid bokstaven C och galoppera första bågen. När man skulle passera medellinjen, bryta av till (helst) skritt och fatta ny högergalopp och vid nästa passering av medellinjen bryta av och fatta vänstergaloppen igen. Sedan avbrott vid A och självständigt arbete i trav ner till C igen för att upprepa övningen.

För egen del så gick vänstergaloppen kanon och efter att ha fattat högergaloppen så bryter Diler av efter ett eller två galoppsprång och jag lyckades aldrig att få galopp på hela mittenbågen under alla de gånger jag gjorde övningen. Surt som 17 tyckte jag att det var.

Efter att vi var klara med den övningen så tog vi lite gemensam galopp på 20m volterna och då var han jättefin i vänstergaloppen. I högergaloppen var det fattning, en till fyra galoppsprång och sedan avbrott. Ny fattning och nytt avbrott, det var en stund som jag bara ville ge upp. Kände detta även under framridningen och under övningen. Det var inte långt ifrån att jag bara hoppade av och skulle ta in hästen i stallet igen, men gav mig 17 på att inte ge mig.

Så jag har en del kvar att jobba på där och jag har "bara" ett, kanske två pass kvar innan tävlingen. Det beror på om jag ska rida honom på Happy hour på fredag igen.... Får nog ta med spöt nästa gång och ta "risken" att få en rejäl åktur som jag fick för ett tag sedan. (Se inlägg från 20:e augusti)

Bättre lycka nästa gång!!







Kommentera här: