Veckans ridlektion.....

...var först tänkt att jag skulle rida Topzy men en halvtimme innan passet så fick jag byta till Falcon. Detta pga att Topzy då hade fått gå för många lektioner och Falcon för lite.....

Jag har ridit i dressyrsadel sedan en längre tid tillbaka i dressyrsadel och genast kollade jag om han kunde ha en. Som tur :) var så stod det på hästlistan att han kunde ha en, glad och lycklig blev jag ju givetvis :)


På passet sedan var det ju svårt att hitta "knapparna" på honom men å andra sidan, vad kan man begära när man inte suttit på hästen på hur länge som helst? Med tanke på det så gick det väldigt bra.

Dagens huvudövning var programdelar ur LB:2 som går som KM-klass för lektionsryttare nästa söndag.

Vi började med en travövning där vi red den inledande medellinjen dock utan halten, sedan höger varv och en 10m volt vid R och vänder sedan höger vid B och vid E vänster varv och vid V så en ny 10m volt och sedan en ny uppridning på medellinjen och upprepa igen. Är nöjd med Falcons insats på den här övningen.

Nästa programdel vi red var: trav vid A och vid F galopp och vid P en 15m volt och direkt efter en diagonal i mellangalopp och då skulle vi helst bibehålla tempot hela vägen men jag kände att jag ville trycka på lite och kom lite framåtlutad i slutet på diagonalen och helt "plötsligt" kändes det konstigt, det var då han bytte galopp.... morr, jaja, på´t igen. Nästa varv på denna övning så red jag mycket bättre och hästen bytte ändå.... suck. Skulle jag tävlat honom nästa söndag så hade jag fått rida om övningen igen men det behövdes inte nu.

Sedan gjorde vi om övningen i andra varvet och då gav jag mig f*n på att han inte skulle byta och då kom jag igenom diagonalen utan byte. :) När det kändes bra och instruktören tyckte likadant så var det dags att avsluta lektionen i trav under lättridning.

Jag skriver detta dagen efter ridpasset och jag är väldigt stel i ryggen efter detta men det är iofs inte så konstigt då jag har en skada i ländryggen sedan 14 år tillbaka och än idag har jag väldigt lätt för att bli stel i musklerna runt omkring skadan och det är den stelheten som jag känner av. Blir bättre sedan när jag rör på mig lite mer än att bara sitta här vid datorn....

Nästa ridpass blir troligen Happy hour på fredag den 18:e.....

Avslutar med några bilder på "fabbo" Falcon




Kommentera här: