Dagens dressyrspecial....

red jag Jonna igen som jag satt på gårdagens Happy hour.

Kul att sitta upp på samma häst igen som man ridit dagen innan och hon kändes till en början väldigt stötig i traven men har en underbart härlig galopp. :) Fattningarna kan (helst) göras från stillastående alternativt ifrån skritt. Lyssnar super på galoppskänkeln.

Hon gick lektionen innan då det var hoppning och när jag skulle begära lite mer trav av henne så tog hon det som om hon skulle fatta galopp... det var bara att bryta av till trav igen och prova att begära mer trav igen och hon fattade galopp igen men vid tredje försöket så fick jag henne dit jag ville och hon trampade på riktigt bra i traven. Hon var oxå väldigt fin i formen redan på framridningen.

Jag har tyvärr ridit alla tre hästarna (Diler, Topzy och Jonna) i undertempo och efter förra helgens dressyrtävling bestämde jag mig att jag måste lägga upp grundtempot betydligt högre än vad jag tidigare gjort och då blir det ju en helt annan häst att rida. Blir oxå mycket roligare att rida. :)

Vi började passet med självständig framridning med skritt och trav i ca 10 min och sedan gemensamt. Då skulle vi rida övergångar mellan trav och skritt (till en början iaf) på långsidorna och ha trav som huvudgångart. Efter en stund så skulle vi även lägga in galopp i övergångarna och ändå ha traven som huvudgångart. Detta gick väldigt bra tycker jag.

Efter en stunds vila så skulle vi börja med huvudövningen som var bakdelsvändningar. Vi skulle skritta som en hästsko och vid "ändarna" av skon skulle vi göra en bakdelsvändning/mindre volt tillbaka som tillslut ska bli bakdelsvändning. För egen del så tycker jag att detta gick ganska bra. Jonna var inte så sugen alltid på att lyssna på mina skänkelhjälper så jag fick påminna henne lite om att hon ska göra det....

Nästa pass så ska vi fortsätta med dessa bakdelsvändningar.

När vi sedan skulle trava av hästarna så var Jonna kalasfin och det är en så härlig känsla när man känner att hästen jobbar ordentligt med baken så att ryggverksamheten kommer igång och då kan man rida henne på lite halvlång tygel så att hon blir lite lång och låg. Superbra, då hon stretchar sig själv när jag länger ut tygeln lite. Vid sådana här stunder så vill man inte sluta rida....

Jonna i hagen, en fin höstdag i oktober....

Kommentera här: