Julaftonspass med "Osten"

...blev väldigt tidigt.
Fick skjuts av en go´vän strax före 07.00, så en stund senare var jag igång med sysslorna.
Allt gick bra med fodring (gav kraftfodret själv för jag skulle ju rida se´n). Jag behövde vara klar till 9.30 då jag hade 6-7 min tills bussen gick hem. Sedan skulle jag med ett tåg kl 11.00 för julfirande på annan ort. (Julfirandet började inte förrän kl 13 så jag var "tvingad" att åka vid den här tiden annars hade jag kommit över en timma för sent istället....)

Åter till ämnet: Efter att ha gjort iordning kraftfoderhinkarna var det dags för mockning.
Det var väldigt längesedan jag mockade box, så jag kände mig något ringrostig men det är väl som att cykla; har man väl lärt sig det en gång så kan man det.

Till ridpasset: Började med ca 10 min skritt innan jag började trava. Behövde själv få komma ner i andningen lite innan jag sätter igång ordentligt. (Har ansträngningsastma, så jag måste komma ner i andningen på varje pass jag rider oavsett om det är eget ridpass eller lektionsridning)  När jag hade ca en kvart kvar av passet, kom ridskolan in med 22 ekipage som skulle rida julaftonskadrilj. Jag fick vackert flytta på mig till lilla manegen istället.

Detta pass ägnade jag mig åt skänkelvikningar i trav, några bakdelsvändningar och en del galopp för att hon kändes pigg även idag. Sedan travade jag av henne under lättridning. När jag hade skrittat klart så hade jag ca en halvtimme på mig att bli klar med sysslorna, dvs sopa runt boxen, ställa allt på sina platser, önska hästen God Jul och titta till kadriljryttarna som då var klara men önskade givetvis även dom en riktigt God Jul innan jag gick till bussen och åkte hem till duschen, vart jag skulle sedan vet ni ju redan.

GOD JUL!!!!


En julbild i stallet med "osten" som statist. Taget precis innan ridning.

Kommentera här: