Dressyrspecial 10 december......

red jag Jonna som jag gillar skarpt.

Jag och instruktören har börjat prata om att försöka få henne att inte gå ur formen i galoppfattningarna. Dvs att när hon gör en fattning lättar hon väldigt mycket och reser sig ur formen i fattningsögonblicket och i första galoppsprånget är hon tillbaka i formen igen. Det som vi ska jobba med är att få henne att vara kvar i samma form både före, i och efter fattningen och det kommer att bli ett stort arbete men vi ska nå fram, för då får jag oxå mycket bättre poäng på fattningarna på dressyrtävlingarna.


Till dagens huvudövning

Vi börjar med en volt i ett hörn, sedan skänkelvikning för vänster skänkel upp på kvartslinjen och sedan volt till vänster. Fortsätter med skänkelvikning fast för höger skänkel och sedan volt till höger på 10 m. Rida sedan kortsidan och i nästa hörn kommer nästa volt och sedan skänkelvikning igen för vänster skänkel. Vi mitten så blir/blev det en volt till vänster och sedan en ny skänkelvikning för höger skänkel. Sätter man ihop dessa delar så blir den en så kallad evighetsövning.

Det kändes bra på övningen men Jonna kändes stel speciellt i vänstersidan men sedan var ju jag själv inte hundraprocentig pigg heller. En förkylning har mig i ett hårt grepp.

När jag sedan är fit for fight så är det hårt arbete med galoppen som gäller med den här goa damen.



Kommentera här: