Sjukgymnastbesök och träning på Svensons hälsocenter :) (torsdag-fredag)


Torsdagens sjukgymnastbesök
Börjar lite med att berätta hur det gick med "akut"besöket hos sjukgymnasten som jag gjorde igår morse.

Vi kom överens om att  jag skulle skippa de tunga övningarna samt utfallssteget ett par veckor framöver. Ska istället ersätta dom med 4 övningar med dragapparat. Efter genomgången av dom skulle vi gå upp till 3:e våning kände jag inget i knät, vilket jag gjorde när jag gick upp första gången. Då fick jag en TENS-behandling och avslutade med lite extra stretching av benen.


Fredagens träningspass
Idag fredag så började jag dagen med ytterligare ett pass på gymmet. Kände av knät lite på morgonen så därför tog jag beslutet att träna även idag. När jag gjort dessa 4 dragapparatsövningar så försvinner smärtan nästan helt. Det känns underbart.

Jag började passet med roddmaskinen i konditionsparken i 10 min i lugnt tempo. Det blir ändå ganska jobbigt till slut. Efter detta så kände jag lite i ryggen och då gick jag och gjorde några rygghävningar och samtidigt försökte sträcka ut ryggen, mmmm vad gott, när spänningarna släpper... :) Sedan stod jag en stund på balansplattan för att stärka upp knät på det sättet. När jag var nöjd med den övningen så gick jag över till stepbrädan. Här ska jag "klättra" upp och ner rakt framifrån och övning nr 2 på den är att jag ska gå upp och ner på den från sidan. Kände lite grann på denna övning så då tog jag det lite försiktigt med den.

Gick sedan över till dragapparaten. Tar först på mig ett litet bälte runt fotleden och knäpper fast den i "dragsnöret". Sedan ska jag utföra övningen i alla väderstreck, dvs dra framåt, bakåt, vänster och höger.

Dessa övningar är perfekt om man vill bli av med smärtorna, har jag ont före så är det borta efteråt. Har vikten på "endast" 4,5kg. Lite kan tyckas men det är fullt tillräckligt när man gör den åt sidorna för där är man inte lika stark som på fram och baksidan. Avslutade passet med lite lätt benpress (för båda benen) och bensträck/benspark framåt bara för vänsterbenet. Höger ska vi inte ta alls just nu. Det är som sjukgymnasten sa igår att högern är överansträngd och då måste jag ligga lågt med de tyngre övningarna, men får givetvis träna vänsterbenet på dom istället. Behöver ju stärka upp det oxå i och med att jag lägger mer tyngd på det när värken sitter i.


Hur ska man göra i veckan med träningen?!?
Frågan är bara hur jag ska göra när jag börjar jobba igen på måndag; ska jag gå upp tidigt som attan och ta mig till gymmet redan till ca 06.00 och träna, eller ska jag ta träningen efter jobbet?

Ska jag träna varje dag, eller "bara" varannan? Eller ska jag ta de 4 dragapparatsövningarna på morgonen och ta resten efter jobbet?!? Det är en svår avvägning. Får väl ställa klockan på typ 4.30 på måndag morgon och känna efter samt att ha träningsväskan packad för dusch. Så får vi se hur det känns då.... Undrar vad personalen på gymmet säger/tänker när de får se mig där vid 6-tiden på morgonen.... Jag som aldrig varit där vid den tiden på dygnet tidigare... Ska man sedan börja jobba kl 7.40 så behöver man börja träna så tidigt, för att inte komma försent till jobbet....

Vi får se hur det blir, får ta en dag i taget.... :)


Vad tycker ni mina vänner? Vill ni läsa om mina träningspass på gymmet? Kommentera gärna! Vill ni kanske att jag publicerar mina pass här på bloggen? Tyck gärna till om det oxå :)

Kommentera här: