Terminens första pass med dressyrspecialen

Dagens pass på Diler började väldigt bra med framridning och huvudövning. Tyvärr så trillade jag också av. Mer om det lite senare.

Tittig
Jag hann inte mer än upp på honom förrän han tittade på andra halvan av stora manegen och ville gärna gå däråt, jag lät honom gå några steg och sedan så stoppade jag honom när jag märkte att han inte ville stanna själv. Varje gång jag kom till den kortsidan var han tittig men det var inget jag egentligen tänkte på då utan som jag har märkt själv när jag gick igenom passet i huvudet efteråt. Han hade ca 2 timmar tidigare hoppat på andra halvan så det var lite konstigt i mitt tycke att han var sådan. Se bilderna nedan.

Framridning
Framridningen tycker jag gick ganska bra då vi alltid (nästan iaf) rider fram självständigt, vilket jag tycker är bra för att om man rider tävlingar så finns det ingen hjälp vid framridningen. Behövde dock lite hjälp med galoppen i högervarvet där han var som en banan...

Voltarbete
Efter att ha vilat hästarna lite efter framridningen så började vi med voltarbete i skritt och utan stigbyglar och på den öppna delen skulle vi rida skänkelvikning på den öppna delen. När vi var nöjda i skritten så tog vi stigbyglarna och gjorde övningen i trav. Vänstervarvet är mitt bästa varv. Spelar egentligen ingen roll vilken häst jag sitter på. I högervarvet så blir jag alltid så stark i innerhanden, orsaken till det har jag ingen aning om. Instruktören frågade mig idag om jag var högerhänt men det är jag inte. Även i traven var Diler finast i vänstervarvet.

Huvudövning
Dagens huvudövning var att vi skulle rida skänkelvikning från A för vänster skänkel på hörnlinjen. Ur skänkelvikningen skulle vi göra en trav- eller galoppövergång. Rida ett varv på C-volten och sedan bryta av till trav och rida öppna i trav utefter långsidan och sedan ner i skritt igen. Här var det återigen bäst i vänstervarvet men fick till några bra skänkelvikningar till höger oxå.

Första gången jag skulle rida öppnan på långsidan så fick jag till en kanonfin sluta istället..... Av någon anledning (fråga mig inte varför) har jag svårt för att hålla reda på det här med öppna och sluta, kanske kan det bero på att vi har ridit öppna och sluta om vartannat... Är dock väldigt nöjd med min och Dilers insats idag :)

Avfallningen
Vi hade nog ridit övningen 2 varv och när jag kommer på öppnan på läktarlångsidan så är jag superkoncentrerad för högervarvet är mitt sämsta varv. När jag ska göra hörnpasseringen så "låtsades" Diler att bli rädd för hindermaterialet och hoppar åt sidan. Jag gör allt vad jag kan för att klara detta utan besök på marken men misslyckades. Vänstra skinkan får ta hela smällen.

Jag sitter upp igen med vissa problem att få vänsterfoten i stigbygeln men efter om och men så lyckas jag. Sedan avslutar jag passet på ett mycket bra sätt. Rider som om inget hade hänt.

Instruktören tycker att jag ska vara stolt över mig själv när jag satt upp igen och avslutade passet på ett väldigt bra sätt :)


Ha det gott  alla vänner där ute i cyberspace!



Kommer så småningom en film på dagens pass men kan redan nu bjuda på lite bilder :)


Först några från stallet














Nu lite bilder från ridhuset
På denna bilden ser man att Diler fått syn på något, sedan så skrittar han iväg självmant åt det hållet innan jag stoppar honom.




Här står han fortfarande och tittar...





Kanske inte den bästa bildkvaliteten men jag tar med den ändå... Solen lyste rätt in genom fönstren under ridpasset...
















Här är hela ridgruppen med instruktör samlade på ett kort..... Nä, vi är inte fler i gruppen så om någon är intresserad av att rida med oss på lördagar kl 13.55 är hjärtligt välkommen att kontakta kansliet på Borås Ridhus. http://www.borasridhus.se




Avslutar med en bild jag "grejat" lite med i PhotoShop




Nu till filmerna: Den första här är från framridningsdelen av passet.





Här på andra filmen är det övningarna vi ser.


Kommentera här: