Ridlektion 20 augusti

Idag var det dags för veckans ridlektion. Häst: Diler

Framridning

Det kunde knappast ha gått sämre på framridningen idag, Diler slog med huvudet och var allmänt jobbig. Galoppen fungerade inte alls... :( Det var faktiskt inte så långt ifrån att jag ville ge upp idag. Red dock vidare och tänkte att galoppen får väl vara skit idag...

Huvudövningen

Vi gick sedan direkt på huvudövningen och ponnyhoppspecialen som brukade vara på norra delen, skulle visst inte vara idag så vi hade hela ridhuset för oss själva. Det är vi ju absolut inte bortskämda med.

Övningen gick ut på att rida skänkelvikning för höger skänkel från bokstaven H till P (tänk 20x60 bana). Under skänkelvikningen skulle vi göra två halter och sedan när vi kom ut i "nya" varvet göra en trav eller galoppövergång och rida ett varv på volten vid A. 
Därefter ner i skritt igen och fortsätta med nästa diagonal mellan V och M, två halter på vägen och sedan trav eller galoppövergång och ett varv på volten vid C. Efter en stund skulle vi gå över till trav och skrittövergång i stället för halterna på diagonalerna.

Missförståndet

På en av diagonalerna skulle jag lägga på dressyrspöt lite lätt på baken på Diler så att han skulle få med sig den lite mer, då tog han det som att han skulle fatta galopp istället. Diagonalen efter så ville han inte riktigt gå fram till trav igen efter att ha gjort en skrittövergång och jag la på spöet igen och då for han iväg som om han hade blivit skrämd för något. Då fick jag tanke nr 1: släpp spöt! tanke nr 2: Kontroll på hästen och var själv lugn. Den här gången vill jag inte dratta i backen igen, räckte med förra gången så det var bara att försöka att få kontroll på hästen igen och efter instruktörens kommando att jag ska stanna honom, så fick jag stopp på honon strax efter bokstaven K. Jag ryggade några steg och red sedan framåt igen som vanligt.

Man hinner tänka väldigt mycket under en sådan här sak. Jag har blivit lärd att sticker hästen så som den gjorde med mig idag (finns tyvärr ingen film från dagens pass men tycker att det har blivit filmat ganska mycket på senare tid), ska man släppa spöet så fort man kan för att annars så kan man skrämma hästen mer. Sedan måste man ju försöka få kontroll på hästen genom att korta tyglarna som man kanske råkat släppa lite på i händelseögonblicket och avslutningsvis få hästen att stå still i en halt och rygga den några steg för att visa att det är "piloten" på ryggen som bestämmer!

Hade jag inte gjort ovanstående så kan jag mer eller mindre garantera att jag hade druttat av även på detta pass. Kände inte riktigt för att få en till lårkaka och ha väldigt ont i ytterligare en vecka...

Spöt fick jag tillbaka efteråt då en av de andra ryttarna plockat upp det. Det räckte sedan att jag la på skänkeln i andra graden så var han på väg att pipa iväg igen, la jag dessutom skänkeln lika långt bak (för att få med baken i skänkelvikningen) så blev det en galoppfattning istället.


Vad jag själv tyckte om passet.


Överlag är jag nöjd med dagens pass men om jag ska plocka någon del som jag är missnöjd så är det framridningen då han inte kändes bra alls. Det som var bra var att efter lite skänkelvikningar fick jag till galoppen på honom och han gick väldigt fint där. Givetvis var även traven väldigt bra på honom efter dessa skänkelvikningar.

Sedan är jag även nöjd med att jag kunde klara ut problemet jag fick när han drog iväg med mig, trodde att det var dags för en ny avfallning, men ville bevisa för både mig själv, hästen, instruktören och alla som såg detta att jag bannemig inte skulle göra en "underlagsbesiktning", det får räcka med den jag gjorde förra lördagen!




Diler i stallet före passet....



Jag och Diler in action!

Kommentarer:

1 Myran:

skriven

Fin häst, tur att du inte druttade av igen :P Vill hellre sätta arbete i hästen utan att stanna om ngt sånt händer annars laddar man bara upp mer. Tycker jag =)

Kommentera här: