Öppen träning på Stall Tokarp inför dressyrtävlingen på söndag ( 28/8 )

Igår var jag inte bara på gymmet utan även på Stall Tokarp och ridit ett pass på en timma med hästen Mille.

Mille som jag ska rida en LB:1 har jag aldrig tidigare ridit ett "riktigt" pass på. Red "bara" hem honom från betet i slutet av juli månad.

Detta skulle bli riktigt intressant.

Han är en mycket trevlig häst att ha att göra med så sadlingen och tränsningen (påklädningen, fniss) gick som en dans. :)

Sedan ute på ridbanan är han mycket trevlig att rida, lätt att få honom i arbete i skritt och trav men galoppen hade jag stora problem med. Tänkte först att jag inte skulle ha något spö med efter den rejäla åkturen jag fick med Diler senast på ridhuset. Tyvärr så hade jag fel och fick låna ett dressyrspö. Vet inte vad du hette men tack för lånet!  Efter att ha försökt några gånger till med spöet, fick jag äntligen galopp. Gud vad han hoppade till i fattningen, det kändes som jag höll på att åka av men var givetvis långt ifrån... :)

Han var väldigt jämn i formen i både skritt och trav men galoppen finns mycket kvar att jobba på. Myran  (http://trinnie.blogg.se/) tyckte ändå att det såg bra ut :). Red lite serpentinbågar som ingår i LB:1-programmet och han var väldigt stadig i formen över varvbytena på medellinjen. Några uppridningar med halter blev det oxå och det tyckte jag kändes oxå bra.

Åter till galoppen: tänkte rida galoppdelen på programmet och tog den i högervarvet och fick veta efteråt att högervarvet är Milles svåra varv när det gäller galoppen. Tyckte ändå att det gick tillfredsställande bra. Ville inte köra helt slut på honom. Gjorde det några gången tills jag blev skapligt nöjd och sedan fick det räcka. Det var ändå ganska varmt att rida idag så han blev snabbt svettig.

Planen på söndagens tävling är att funkar inte galoppen, strunta i att kämpa med honom för hästen är "bara" utbildad till LB. Känns han bra så kan jag satsa lite på mellantraven på diagonalerna men mellangaloppen, skippa den och ta de minuspoäng det kan ge. Hellre rida ett kanonprogram i trav än att slita med galoppfattningar och det blir bara pannkaka av det, givetvis så ska jag ju prova att fatta galopp på de rätta punkterna och går det inte direkt så försöka två-tre gånger till och funkar det inte då heller så lägger jag ner det hela och försöker igen när det kommer nästa gång. Jag har trots allt "bara" ridit hästen detta passet om man bortser från hemridningen från betet. Jag är överlag nöjd med gårdagens pass :)

Bad även några tjejer som inte skulle vara med att rida, filma mig lite och det blev visst 2 sek film och två foton så de kommer här oxå. Har satt ihop det i en liten filmsnutt.


Pratade med en mamma som jag träffat där tidigare och hon tyckte att det såg riktigt bra ut :) Kul när man får sådan respons :)

Ser framemot söndagens tävling och då hoppas jag även att jag har lite mer filmmaterial :)

Kommentera här: