Dagens ridlektion på ridhuset; bomarbete

Idag så fick jag rida Jonna som jag inte ridit på ca en månad. Kändes trevlig och som att jag hade ridit henne igår....

Dagens övning gick ut på att med start i vänster varv skulle vi göra en skänkelvikning för höger skänkel in till kvartslinjen där det låg två bommar som vi skulle rida emellan sedan ut mot spåret igen för vänster skänkel och ur skänkelvikningen en galoppfattning och galoppera ett till två varv på A-volten.

Sedan följa fyrkanten och ungefär mitten på långsidan (på norra halvan av ridbanan) skulle vi vända en snäv vänstersväng och trava över ett antal bommar på marken.
Därefter en ny galoppfattning och sedan på nästa långsida självständiga övergångar mellan skritt och trav. På C-volten ny galopp i ca 2 varv och sedan följa fyrkanten igen och mitten på långsidan här på södra halvan av ridbanan vända en snäv högersväng och trava över några bommar till.

Svårigheterna i denna övningen är först och främst komma ihåg hur man ska göra alla momenten och göra dessa snäva svängar åt båda hållen, tycker att jag lyckades bra med det :)

Efter en stunds vila för hästarna var det dags att räkna galoppsprång och ändra antal galoppsprång mellan två bommar. Först skulle vi gå på 5 galoppsprång, vilket gick väldigt bra. Sedan kom den stora svårigheten; rida på 6 galoppsprång. Tog några gånger att fixa detta men jag lyckades till slut.

Vi avslutade övningen med att rida på 4 galoppsprång, vilket jag också lyckades men det kändes som det gick väldigt fort.

Film kommer senare men ni får hålla tillgodo med en stallbild på Jonna så länge, där hon står och väntar på att få gå ut till lektionen. För er som undrar varför hon inte har någon sadel på sig beror på att jag numer rider i dressyrsadel och den var upptagen på en annan häst i gruppen före. Tog över sadeln när de hade kommit in i stallet. :)

Kommentera här: