Uteritt + dressyr tisdag 28 september

Nya hästar den här gången. Jag fick Jonna som inte gör mer än hon absolut berhöver! 

Instruktören har sagt till oss att vill vi rida ut så ska vi absolut inte rida den här tiden, och vad gör vi? Jo, vi rider ut.... knas.... Men roligt var det.

Halva lektionen var vi ute och instruktören satt på Zora. Red runt gamla gräsbanan där det för många år sedan var hopptävlingar. Red en stund på grusplan intill innan vi red samma väg tillbaka.
Jag red sist i ledet och rätt som det var började Jonna halta kraftigt och jag stannar hela gruppen. Jag blev då beordrad att komma längst fram så att instruktören kunde titta på henne. De första stegen fram haltar hon kraftigt men mindre och mindre ju längre fram jag kom. Troligen hade hon trampat på någon sten så att det gjorde tillfälligt väldigt ont. Sedan kunde hon både trava och galoppera utan bekymmer.

Inne i manengen fick vi rida själva en stund medan instruktören tog in Zora i stallet. När alla sedan var på plats red vi lite skänkelvikningar och i slutet av passet fick jag till en jättefin skänkelvikning för höger skänkel som jag har så svårt för när jag är vänsterhänt och vänsterfotad. Var nöjd med det så de andra gjorde ca 2 skänkelvikningar till var innan det var dags att avsluta lektionen. Får man till något riktigt bra så varför ska man fortsätta och riskera att det blir pannkaka och man inte hinner få ordnding på det igen?

 

 

 

Kommentera här: